Zoeken
  • info@letsgosport.nl

Zoals verwacht loopt alles anders


Dit is eigenlijk de titel van het recentste boek van omdenken. Ik ben wel fan van hun en vind hem wel toepasselijk in deze tijden. 

Zoals bij velen loopt momenteel alles anders danverwacht. Naar mijn mening is het dan de kunst om je verwachtingen bij te stellen en te relativeren. Er zijn immers ergere dingen als thuis zitten toch? Een ander boek wat een mooie eye opener kan zijn is ‘de logica van geluk’. Hierin beschrijft Mo Gawdat een formule voor het geluk.  Deze luidt: Jouw perceptie van een gebeurtenis - jouw verwachtingen van een gebeurtenis. Verwacht jij dat je morgen lekker in het zonnetje kan gaan hardlopen en je wordt wakker en het regent heel hard, dan

kun je je teleurgesteld of ongelukkig voelen. De gebeurtenis (het regent) op zichzelf kan je niet ongelukkig maken, maar wel als je er verwachtingen bij had en dus je gedachte hierover maken dit gevoel bij je los. Een boer die al 3 weken droogte had is immers als een kind zo blij. 

Nou is mij niet gevraagd om een stukje te schrijven over geluk, maar over fit blijven en hoe om te gaan met de sport in deze tijden. Ik ben van mening dat als je mentaal fit kan blijven in deze “situatie” je al een winnaar bent en je hier met gemak doorheen kan slaan. 

De planning voor mij was om nu voor 2 weken in Mallorca op trainingskamp te zijn. Tevens een vakantie met het gezin (vrouw en dochter van bijna 2). Mijn trainer Jim Doornbosch zou hier ook zijn en we zouden hier 2 mooie kwaliteit trainingsweken van maken, maar zoals verwacht liep alles anders . Nee ook ik had dit niet zien aankomen. Maar goed trainen kan hier in Nederland ook en momenteel kunnen we hier nog buiten trainen en als we in Spanje hadden gezeten niet. In overleg paste Jim het trainingsschema aan, want zwemmen zit er nu even niet in. Fietsen kreeg ik de opdracht mee om dit zonder koffie stop te doen. Dit om eventueel contact te mijden en omdat je dan afkoelt en het in deze tijden niet handig is om met een lagere weerstand rond te lopen. Ook kreeg ik van Jim de opdracht om direct na het trainen te douchen (ook iets met weerstand). Verder goed letten op genoeg en goed eten en drinken, maar dit is eigenlijk al standaard. Verder fietsen we nog wel eens met een groepje, maar dat zit er nu ook even niet in. Erg? Haha er zijn ergere dingen he. Een Ironman doe je immers ook alleen. Het lopen deed ik vaak in het Ravensche park op een ronde van 1km. Hier kan ik makkelijk gedachteloos lopen en een luisterboekje volgen. Ook dit gaat nu even niet, omdat ik me graag wil houden aan de tenminste 1,5m afstand. Dat is in dit park wat lastiger, dus duik ik nu de polder in daar kan je gemakkelijk met een boog om iemand heen lopen. Vorige week merkte je nog wel dat mensen je raar aankeken, maar nu is iedereen het gewend. Zo went alles ook training. Aantal jaar geleden trainde ik alleen nog voor marathons 3 keer per week en dacht ik dit is wel mijn max. Langzamerhand ga je eraan wennen en pak je er fietsen bij, later ook zwemmen en momenteel zitten we aan 10 trainingen per week. Verder heb ik niet voor niets een trainer en laat ik hem het allemaal “uitdokteren”. Ik heb hier alle vertrouwen in en doe eigenlijk gewoon wat hij zegt. Hij bracht me binnen 2 jaar op het WK Ironman op Hawaï, dus hij zal best wel weten waar hij mee bezig is. 

Hieronder 10 tips van mij:

Tip 1: Houd je aan de regels. 2. Luister goed naar je lichaam. 3. Heel belangrijk om aan je mentale fitheid te werken (tip binnen een tip: de 2 boeken hierboven lezen i.p.v. netflixen). 4. Voeding is erg belangrijk voor zowel fysieke als mentale fitheid. 5. Train met een plan 6. Maak een planning in overleg met het gezin 7. Neem een whiteboard (ook hier zijn mooie van) en schrijf de planning uit, zo stemt iedereen van het gezin ermee in en weet iedereen waar hij/zij aan toe is. 8. Slaap voldoende (ten minste 8 uur). Half 10 naar bed is echt niet erg... 9. Pleeg niet alleen onderhoud aan je fiets, maar ook aan je lijf (bijv.: massages, fysio, sauna, foamroller, massagegun).

Als je dan vraagt ja wat is dan goede voeding? En hoe ziet trainen met een plan er dan uit? Dan is mijn tip: 10. Als je er geen verstand van hebt en geen zin om het uit te pluizen laat je dan adviseren door mensen die dit wel hebben. 

Tot slot: Je had het waarschijnlijk al door, maar deze tips gelden niet alleen tijdens Covid-19 ;).



48 keer bekeken

Contact

Website informatie

Instagram tijdlijn

Locaties:  

Rotterdam 

Hellevoetsluis Burgemeester van der Jagtkade 5

E-mail: info@letsgosport.nl

Tel: 06 - 532 498 71

iBAN: NL93INGB0006534109

KVK: 60955937PTV

Volg ons op Social media

© 2020 LET'S GO SPORT

. Proudly created by Jojanneke Styling created with Wix.com