top of page

Tips om de HerfstBlues tegen te gaan

Kom buiten! Daglicht is enorm belangrijk voor je immuunsysteem en voor je gemoedstoestand.

Denk eens aan een korte wandeling in je middag pauze omdat de zon op dat moment op het hoogst staat en dus het krachtigst is. Daglicht en voornamelijk zonlicht geeft je gratis vitamine D let wel doe geen zonnebril op zorg dat de stalen ergens contact kunnen maken met de huid.


Eet gezond Het is wetenschappelijk bewezen dat je lichaam reageert op de juiste voeding: je krijgt meer energie, je hebt minder last van dips… Onder juiste voeding verstaan we onbewerkte, natuurlijke voeding. Koop bij voorkeur geen kant en klare gerechten maar maak het lekker vers.

Dit hoeft niet altijd veel van onze tijd in beslag te nemen. Je kan ook op zeer korte tijd een gezonde én lekkere maaltijd bereiden. Laat je inspireren op de vele sites die er tegenwoordig zijn.

Sporten

Plan voldoende sport momenten in sporten tijdens de herst- en winterperiode echt een must. Je voelt je lekkerder, gezonder, actiever en energieker. We weten hoe moeilijk het is donker thuis komen en denken geen zin meer om weg te gaan. Wellicht kun je in de ochtend of als je thuis werkt een andere moment kiezen om te sporten ipv in de avond. Een ding weten wij wel als je eenmaal vertrokken bent, zal de energie door je lichaam stromen. Geloof me: je voelt je vast en zeker positiever als je terug thuis komt.

Social media Blijf eens een keer weg van sociale media maar spreek in real life af met je vrienden en kennissen voor een kopje koffie bij een lokale koffie gelegenheid.

Het is zoveel gezelliger om tijdens deze donkere en koude periode de personen op te zoeken waar je het leuk mee heb.

Spreek wat vaker af met elkaar film avond , eet met elkaar s avonds of maak een heerlijke wandeling in het bos of op het strand. Geniet van de echte dingen in het leven.

Wees aardig en lief voor jezelf Maak tijd vrij voor jezelf om leuke dingen te doen.

Boek eens een massage, ga naar de wellness, lees een goed ontspannend boek, ga naar een yoga sessie. Doe vooral iets wat jou blij maakt.






Slaap meer! Vaak voelen we ons wat sneller moe tijdens de herfst- en wintermaanden. Doordat de zon ’s avonds sneller ondergaat en het langer donker is, maken we meer melatonine aan, een natuurlijk slaaphormoon. Dit hormoon wordt geregeld door onze interne klok. Normaal stijgt je melatonine ’s avonds en blijft het tijdens het grootste deel van de nacht hoog. In de vroege ochtend daalt je melatoninespiegel. Het licht heeft een invloed op de hoeveelheid melatonine die je lichaam produceert. In de herfst en winter hebben we minder licht dan in de lente en de zomer. Hierdoor voelen we ons minder uitgerust. Ga deze strijdt niet aan met het lichaam door koffie te drinken of andere middelen te nemen maar accepteer dat het in deze periode gewoon zo is zoals het is. Je kan beter een gezond slaappatroon creëren: ga elke avond ook in het weekend hetzelfde uur slapen en sta dagelijks op hetzelfde tijdstip op. Zorg voor gemiddeld acht uren slaap per nacht. Beloofd je komt veel energieker de dag door.





12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page