Wat is nu precies gezond?


Over deze vraag is de laatste tijd veel discussie. Als je deze vraag aan honderd mensen stelt, krijg je honderd verschillende antwoorden. Veel mensen weten het ook niet precies. Vaak hoor je iets over voeding en bewegen. Dit klopt ook! Maar dit is zeker niet alles. Wij hebben gezond ingedeeld in drie kopjes: voeding, beweging en ontspanning. Al deze aspecten dragen bij aan dat jij je goed voelt en je goed in je vel zit.

Als eerste voeding. Daar is denk ik wel de meeste discussie over. Wat is nu precies gezonde voeding? Dit is een erg lastige vraag, omdat het antwoord eigenlijk voor iedereen anders is. Moet je afvallen of heb je bijvoorbeeld diabetis, dan is het misschien niet handig voor koolhydraten te nuttigen, terwijl dit voor een duursporter of iemand die moet aankomen juist heel goed zou zijn. De vraag wat gezonde voeding precies inhoud is dus best lastig.

Wel zijn er bepaalde richtlijnen waarvan bewezen is dat het bijdraagt aan de gezondheid. Zo is een juiste verhouding tussen


belangrijk in de voeding. Dit zorgt dat het lichaam op alle gebieden geen tekorten opbouwd en je genoeg energie binnenkrijgt. Maar ook verschillende eetmomenten verdeeld over de dag schijnt goed voor je te zijn. Je voorziet je lichaam de hele dag van energie, waar je pieken en dalen minder extreem zijn en je energiepijl wat stabieler blijft. Ook geeft het je maag en darmen genoeg tijd om alles goed te verteren en alle voedingsstoffen tot zich te nemen.

De laatste tijd zijn er veel verschillende diëten. Voor de een zal dit goed werken en een ander moet er niet aan denken en heeft al tien verschillende diëten geprobeerd. Wij zijn van mening dat de bewustwording van wat je eet vooral erg belangrijk is. Weten wat je eet op een dag en niet steeds als je langs de snoeppot loopt een dropje pakken, maakt al een groot verschil. Dit soort momenten gebeuren vaak zonder dat je het doorhebt. Als je vraagt wat iemand op een dag gegeten heeft, noemen ze dat dropje vaak niet eens. Het is een soort gewoonte geworden. Dus wees bewust van wat je eet en hoeveel.

Daarnaast hebben we beweging. Naast voeding is dit ook erg belangrijk om je fit en gezond te voelen. Beweging traint het lichaam. Niet alleen de spieren, maar ook organen, zoals de longen en het hart. Verder bevordert het de spijsvertering en stimuleert het de bloedsomloop. Hierdoor worden oa. voedingsstoffen en zuurstof sneller door het lichaam vervoert, maar worden afvalstoffen ook sneller afgevoerd. Sporten kan ook een soort uitlaatklep zijn en voor ontspanning zorgen, maar daar komen we zo op.

Als je weinig tot niet beweegt kan dit voor aardig wat problemen zorgen. Je hebt bijvoorbeeld een verhoogde kans op diabetes, vetophoping rond organen, snel vermoeid, slechte stoelgang, etc. Beweging heeft dus niet alleen voordelen, maar ook nadelen als je het niet of te weinig doet!

Als laatste ontspanning. Dit wordt vaak naast voeding en beweging vergeten, maar het draagt zeker bij aan de gezondheid. Als je erg gestresst bent, veel aan je hoofd hebt en je niet zo goed in je vel zit, voel je je vaak ook niet lekker. Je slaapt slecht, komt wat aan in gewicht, voelt je moe en futloos, misschien ook wel wat meer prikkelbaar. Dit kan dan komen doordat je niet ontspannen bent en je hoofd te vol zit.

Een momentje voor jezelf nemen en even pas op de plaats, daar wordt vaak geen tijd voor vrij gemaakt. Een lichaam gaat als je het overbelast in een soort staking. Als je je spieren overbelast, krijg je pijntjes in spieren en/of gewichten. Dit voel je en merk je gelijk als je te ver bent gegaan. Als je mentaal ´overbelast´ bent, merk je dat niet zo makkelijk. Het uit zich ook niet zo herkenbaar als lichamelijke klachten, wat het moeilijk maakt het te herkennen. Maar vermoeidheid, prikkelbaar, vergeetachtig, veel of juist weinig trek hebben zijn onder andere kenmerken van mentale vermoeidheid. Net als met overbelaste spieren moet je even rust nemen. Dit kan in de vorm van een yogales, sporten, een momentje voor jezelf nemen, maar ook spelletje doen met het gezin of je verliezen in een goed boek.

De balans vinden tussen deze drie kopjes kan soms best lastig zijn. Begin dan met een van de drie en als je deze onder de knie hebt, ga je naar de volgende. Vraag niet gelijk te veel van jezelf, maar pak het stapje voor stapje aan, dan zul je al snel verschil merken!

24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

BCAA