Survival tips voor de feestdagen


Tijdens de feestdagen staan eten, drinken, familie en gezelligheid bij de meeste van ons centraal.

Door de gezelligheid en het groepsgevoel stappen we over van ons natuurlijke ´oerbrein´ naar een andere voorkeur; namelijk voor zoet, zout, vet. Dit is opzich geen probleem en moet ook kunnen tijdens de feestdagen! Alleen waar we vaak tegenaan lopen is dat we geen maat meer kunnen houden. Hierdoor is de kans om aan te komen zeker aanwezig, wat vervelend kan zijn als je bezig bent met een dieet.

Een beetje aankomen kan zeker geen kwaad, als je na de feestdagen weer teruggaat naar het ´normaal´, dan gaan die paar extra ons er zo weer af.

Het vervelende is echter wel dat we tijdens de feestdagen meestal niet de meest gezonde voedingsmiddelen nuttigen, maar naar producten grijpen met veel vetten en suikers. Ook nemen we toch snel een extra glaasje wijn of een andere alcoholische drank. Dit kan wel even een klap zijn voor je immuunsysteem, je hormoonhuishouding en organen.

Doordat je lichaam deze voedingsmiddelen niet gewend is in deze maten kan dat wat gevolgen hebben voor ons lijf. De meeste van deze klachten zijn van korte duur; denk hierbij aan 12 tot 72 uur:

  • Een opgeblazen gevoel. Dit komt door een verteringsprobleem, omdat er vaak tijdens deze dagen moeilijk verteerbare producten worden gegeten waar ons lichaam hard voor moet werken.

  • Obstipatie/ verstopping of juist diarree. Dit is niet goed voor je darmflora. De darmen zijn voor een zeer groot deel verantwoordelijk voor ons immuunsysteem en opname van voedingsstoffen. Door een verstoring kun je hier ook problemen mee krijgen.

  • Moe en lusteloos. Dit komt veelal door te veel zitten, alcohol, suikers en snelle koolhydraten. Door de snelle suikers/ koolhydraten schommelt het energieniveau sterk gedurende de dag. De energie pieken zijn hoger, maar de dalen ook dieper.

Er zijn diverse onderzoeken die aantonen dat er bij vele zo’n 6000 kcal wordt genuttigd per dag.

Dit is voor een vrouw die normaal actief is drie keer zoveel als de aanbevolen caloriebehoefte van 2000 kcal.

Je kan je wel voorstellen dat het lichaam het hier behoorlijk zwaar mee heeft, ook mentaal gezien. Als je bezig bent met een dieet en ziet dat er toch wat aangekomen is, kan dit best wat stress met zich meebrengen.

Je wilt het beetje extra aangekomen gewicht en snel weer af en gaat hierdoor minder eten en misschien extra bewegen.

Echter is dit geen goed plan. Je lichaam heeft elke dag voedingsstoffen nodig om de organen goed te kunnen laten functioneren. Na de feestdagen is het het beste om weer terug te gaan naar het ´normale´ eetpatroon. Hierdoor vind je lichaam zijn oude patroon weer terug en zal je vanzelf weer terugkeren naar het oude gewicht.

Wil je goed voorbereid aan de feestdagen beginnen?

Hierbij een hebben wij van Lets Go een paar survival tips voor je op een rijtje gezet:

1

Voor ons als trainers staat lekker bewegen op nummer een. Plan een heerlijke wandeling met het gezin in het bos, op het strand in het park of gewoon een rondje door je woonplaats en geniet van elkaar.


2

Er wordt flink gegeten en gedronken. Hierdoor ben je snel aan de hele dag kleine hoeveelheden gegeten en is het lichaam de hele dag bezig met verteren en raakt het verteringssysteem overbelast. Probeer ook tijdens de feestdagen de drie hoofd-eetmomenten aan te houden. Hierdoor beperkt je je voedingsinname, blijf je bewust van wat je eet en geef je je verteringssysteem een beetje rust.


3 Voldoende nachtrust zorgt ook tijdens de feestdagen voor een goed herstel van het lichaam en genoeg energie voor de volgende dag. Ongeveer acht uur slaap geeft het lichaam genoeg tijd om zich voor te bereiden op de volgende dag.

4

Mocht je fanatiek bezig zijn wat gewicht te verliezen, probeer dan de hoeveelheid alcohol te beperken tijdens de feestdagen. Alcohol stopt en remt de verteringsprocessen in het lichaam. Zodra er alcohol genuttigd wordt, gebruikt ons lichaam alle energie om dit zo snel mogelijk te verteren en af te breken. Dit komt omdat alcohol een lichaamsvreemde stof is. Alles wat je naast de alcoholische drank neemt, slaat het lichaam op in plaats van het te verteren.


5

Mocht je nog wat overhouden, bewaar het dan in de vriezer of in de voorraadkast. Alles wat je in huis gehaald hebt voor de feestdagen hoeft niet per se op deze dagen. Bewaar het voor een later moment en geniet dan nog een beetje na.

6

Kies de dingen die je echt het lekkerst vindt. Als je bang bent toch te veel te gaan eten, kies dan waarvan je weet dat je er echt van gaat genieten. Zo heb je na de feestdagen niet het idee dat je niets mocht eten, maar beperk je tegelijkertijd wel de voedingsinname.

Wat vooral belangrijk is deze dagen is dat je lekker geniet. Een wijntje en lekker eten


met de familie hoort er nu eenmaal bij! Probeer de tips eens toe te passen en te kijken welke er voor jou werken.

Hele fijne feestdagen gewenst en alvast een gelukkig nieuwjaar!



6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

BCAA