Mineralen waar zijn deze goed voor?




Mineralen komen in de natuur voor in gesteenten. Ook de voedingsbodem (aarde) van planten en dieren bevat van nature mineralen, en komt op deze manier in ons voedsel terecht. Ons lichaam heeft ‘essentiële voedingstoffen’ nodig om optimaal te kunnen presteren. Dit zijn stoffen die je lichaam nodig heeft, maar niet zelf kan produceren. Ook mineralen maakt je lichaam niet zelf aan, hiervoor zijn we volledig aangewezen op inname uit onze voeding. Er zijn in totaal vijftien mineralen. Mineralen zijn betrokken bij honderden lichaamseigen processen, maar zijn ook onderdeel van weefsel en enzymen. Elk mineraal vervult zijn eigen functies binnen ons lichaam.

In sommige situaties heb je extra mineralen nodig. Denk bijvoorbeeld aan ijzer en zink bij mensen die geen of weinig vlees eten, magnesium bij intensief sporten of calcium bij het ouder worden. Mineralen verdelen we onder in twee categorieën, namelijk mineralen en spoorelementen. Deze indeling is gebaseerd op de dagelijkse hoeveelheid die we nodig hebben. Van mineralen heeft je lichaam op dagelijkse basis enkele honderden milligrammen tot grammen nodig. Door gevarieerd te eten, krijg je alle mineralen en spoorelementen binnen. Maar welke zitten nu precies in welke voedingsmiddelen? We hebben ze even op een rijtje gezet: Mineralen  Calcium Belangrijk bij de instandhouding van botten en tanden. Daarnaast speelt het ook een rol bij de stolling van bloed, de werking van zenuwen en spieren, het celdelingsproces en de spijsvertering Producten met calcium: zuivelproducten, volkoren producten, donkergroene bladgroente, noten en zaden, citrusvruchten en aardappelen.  Chloor Is betrokken bij de aanmaak van maagzuur en draagt zo bij aan een normale spijsvertering Producten met Chloor: bijna alle voedingsmiddelen bevat chloor. Zout is hiervan een goede bron  Fosfor Ondersteunt de conditie van sterke botten en tanden. Ook ondersteunt Fosfor de energieniveau en de normale werking van celmembranen Producten met Fosfor: Vis, vlees, melkproducten en eieren  Kalium Kalium draagt bij aan een normale spierwerking, het is goed voor de bloeddruk en zorgt voor de normale werking van het zenuwstelsel Producten met Kalium: Groene groente, cacao, aardappelen, melk en volkoren graan  Magnesium Je lichaam gebruikt magnesium voor een normale energiestofwisseling. Daarnaast is het goed voor de spieren en speelt het een rol bij de aanmaak van bot. Ook speelt het een rol bij het behoud van sterke tanden, de zenuwfunctie, hersenfunctie en de gemoedstoestand. Producten met Magnesium: Pure chocolade, bananen, zaden en noten, havermout, zeewier en avocado  Natrium Natrium is betrokken bij de vochtbalans. Producten met Natrium: Voornamelijk in zout. Zeezout en Keltisch zout zijn dan de meest gezonde keuzes Spoorelementen

 Chroom Dit spoorelement draagt bij een goede suikerspiegel Producten met Chroom: Volkorenbrood, gevogelte, biergist, paddenstoelen, wortelen en tomaten

 Fluoride Draagt bij aan een sterk gebit en ondersteunt de mineraalhuishouding in tandglazuur Producten met Fluoride: Thee en zoutwatervissen

 IJzer IJzer ondersteunt de normale vorming van rode bloedlichaampjes en hemoglobine. Ook draagt het bij aan de aanmaak van nieuw weefsel en cellen in ons lichaam en heeft het een positieve invloed op ons immuunsysteem. Daarnaast kan het helpen bij vermoeidheid. Producten met IJzer: Noten, kikkererwten, gedroogd fruit, orgaanvlees en eieren

 Jodium Draagt bij aan de productie van schildklierhormonen en de normale werking van de schildklier. Verder is het goed voor het geheugen, de concentratie en de verzorging van de huid van binnenuit. Producten met Jodium: Zeewier, eieren en zuivelproducten. Tegenwoordig wordt Jodium ook toegevoegd aan brood

 Koper Helpt het immuunsysteem, goed voor het zenuwstelsel en ondersteunt het energieniveau. Ook helpt koper bij het ijzertransport. Producten met Koper: Noten en zaden, oesters, cacao, aardappelen, bloemkool en aardbeien

 Mangaan Draagt bij aan de vorming van bindweefsel en het behoud van sterke botten. Producten met Mangaan: Peulvruchten, volkorenproducten, haver en soja

 Molybdeen Draagt bij tot een normaal zwavelaminozuurmetabolisme. Producten met Molybdeen: Aubergine, tomaten, paprika, zuivelproducten, peulvruchten en eieren

 Selenium Beschermt cellen tegen oxidatieve schade. Ook is hij medeverantwoordelijk voor een normale productie van het schildklierhormoon en de werking van de schildklier. Verder ondersteunt het de productie van zaadcellen en is het goed voor de vruchtbaarheid van de man. Producten met Selenium: Vis, schaal -en schelpdieren, chiazaad, kip, eieren en zilvervliesrijst

 Silicium Is een belangrijke voedingsstof en bevindt zich voornamelijk in de celwanden en in het bindweefsel. Producten met Silicium: gedroogd fruit, zoals dadels, bananen en ananas

 Zink Heeft een anti-oxidatieve werking. Ook ondersteunt het het gezichtsvermogen, normale huid, nagels en de haargroei. Daarnaast heeft het een positieve werking op het immuunsysteem en is het goed voor de vruchtbaarheid van de man. Producten met Zink: Zuivelproducten, spinazie, mandarijnen, sesamzaad, zeewier, oesters, sojabonen en eieren Mineraalhuishouding moet in balans blijven

Veel mensen weten dit niet, maar mineralen moeten in het lichaam in balans blijven voor een goede werking onderling. Alle mineralen staan in verbinding met elkaar. Als ons zinkgehalte te hoog is in verhouding tot het calciumniveau, dan kunnen we maar moeizaam calcium opnemen en gebruiken. Hetzelfde geldt voor het ijzergehalte: als het bloed onevenredig veel ijzer bevat, dan dalen de niveaus van fosfor en koper.

Moeten we dan extra mineralen slikken?

Mocht je bepaalde klachten hebben en heb je geen idee waar deze vandaan komen? Dan kan het geen kwaad een keer bloed te laten prikken en te kijken of je misschien een tekort hebt aan bepaalde mineralen. Deze tekorten kun je dan heel makkelijk bij slikken en zorgt ervoor dat de balans in het lichaam weer terugkomt! Hierdoor komt niet alleen het lichaam weer in balans, maar is de kans ook groot dat de klachten verdwijnen.


BRON: Vitakruid

Samenwerking: Vitakruid


Bestel nu met 5% Korting op supplementen via www.vitakruid.nl code LetsGo2022


8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven