Zoeken
  • info@letsgosport.nl

5 Tips: Gezond en voordelig eten

Als je denkt dat je voor gezonde voeding een dikke portemonnee nodig hebt, dan heb je dat goed mis. Gezonde voeding kan ook gewoon voordelig zijn, het kan verbazingwekkend genoeg zelfs nog veel goedkoper uitpakken dan de ongezonde keuzes.

Wij van Lets Go Sport geven je 5 tips om voordelig en gezond te eten!

  1. Eet minder of helemaal geen vlees of vis.

Deze twee zijn namelijk niet de voordeligste keuze en veelal de grootste kostenpost als het gaat om boodschappen. Er zijn bewijzen dat het zelfs gezonder is voor je lichaam, het beter is voor moeder natuur die nu al flink boos op ons is en misschien voor sommige nog eens een extra bonus, een stukje voordeliger! We horen het mensen vaak zeggen; ja maar dan mis ik toch belangrijke voedingstoffen? Wij als voedingsdeskundigen zijn het daar totaal niet mee eens. Vervang dit eens door peulvruchten, noten, zaden, algen, zuivel, sojamelk, af en toe een vleesvervanger en slik regelmatig supplementen van goede kwaliteit, dan hoef je helemaal niets tekort te komen.

  1. Investeer je besparing in goede (biologische) producten.

Eet meer groenten. Volgens de richtlijnen is dat op dit moment 500 gram. Koop niet meer dan je nodig hebt en kies voor groenten die nu in het seizoen zijn. Deze zijn voordeliger en passen qua vitamines bij onze behoeften. Haal je groenten, indien aanwezig, bij een lokale boer of bestel deze online bij een boer in de regio.

Een ander leuk weetje, wist je dat zowel pot- als diepvriesgroenten van even hoge kwaliteit zijn als verse groenten dus ook die zijn prima. Bovendien vind je in de supermarkt steeds meer biologische groenten in pot (zoals maïs en bonen) en in de vriezer (zoals erwtjes, broccoli, bloemkool en wortels). Maar denk ook aan fruit dat normaal gesproken vrij prijzig is (zoals bramen, frambozen en bosbessen). Kies het liefst ook voor biologische melk en biologische eieren van de boer. Je hebt geen grote hoeveelheid eieren op een dag nodig en het drinken van melk is niet noodzakelijk, iets minder melk kan best wel. En bovendien er zijn ook houdbare schaap-, geit-, biologische- en sojamelk te vinden in de schappen. Een stuk voordeliger en net zo voedzaam!

  1. Laat de bewerkte producten liggen en eet pure producten.

Dit zijn producten die direct uit de natuur komen en dus bijna geen bewerkingsproces hebben gehad. Een broccoli is een puur product, koop je deze uit de diepvries met een sausje erover is deze bewerkt en gelijk een stuk minder voedzaam en gezond. Gesneden groenten is vaak ook al minder voedzaam, omdat deze al enkele dagen gesneden in de winkel liggen. Dit zorgt er voor dat de vitaminewaarde afneemt. Onbewerkte producten zijn veel voordeliger en gezonder. Kook niet met een pakje maar maak je eigen gerechten klaar met verse kruiden en ingrediënten van het seizoen.

En wat dachten jullie van frisdranken en sapjes, deze voeden ons totaal niet. Sterker nog, ze zorgen eerder voor ondervoeding. Door alle toevoegingen moet het lichaam zo hard werken om alle rommel af te breken dat alles wat je hebt aan voedzame stoffen in je lichaam gebruikt moet worden om deze toevoegingen af te breken en niet kunnen zich niet bezig houden met de mooie processen in het lichaam om op te starten, om schone nieuwe cellen te maken bijvoorbeeld.

Drink groene thee en water, drink frisdranken liever gewoon helemaal niet. Drink minder alcohol ( scheelt ook weer in de portemonnee) en schakel bijvoorbeeld over op één mooie fles wijn van biologische kwaliteit en geniet ervan. Vervang ongezonde snacks door gezonde snacks als fruit, cherrytomaatjes, komkommer of een handje (ongebrande) nootjes. Eet je brood, kies dan voor brood van de bakker die gemaakt wordt met mooie en eerlijke producten.

Koop dus meer pure producten want deze verzadigen beter dan fabrieksproducten. Ze bevatten meer voedingsstoffen, meer vezels en ze geven je meer energie. Je hoeft er dus ook minder van te eten om verzadigd te raken. Een belangrijk deel van gezonde voeding is het nuttigen van voedzame producten en stoppen met eten om het eten. Eet je bijvoorbeeld niet vol aan borden pasta en andere producten vol met snelle koolhydraten, maar eet meer groenten zodat je lekker lang verzadigd bent. Door meer (biologische) groenten te eten krijg je automatisch minder trek in onnodige ongezonde snacks. Zo hoef je minder te kopen, voel je je ook nog eens lekker fit en heb je veel meer energie.

4. Laat je goed informeren, een gezonde voeding is een studie op zich.

Hoe meer je er vanaf weet, des te makkelijker je voordelig gezond kunt eten. Blijf dus leren, blijf lezen over voeding en ontdek hoe je meer kunt doen voor je gezondheid zonder dat het heel veel geld hoeft te kosten. Wil je meer lezen en leren over voeding raadpleeg dan een deskundige.

Koop boeken van toonaangevende specialisten, wetenschappers of deskundigen op het gebied van jouw interesse.

5. Je kunt je eigen groenten, fruit en kruiden verbouwen.

Dit is leuk en mega leerzaam en dit is ook heel leuk om met de kids te kunnen doen. Je kunt je voeding aanvullen met supplementen van goede kwaliteit. Dit is helaas inmiddels nodig omdat onze voeding, ook de groenten, niet meer zo voedzaam zijn als bijvoorbeeld 6 jaar geleden. Wees creatief en merk hoe leuk het is om geld te besparen terwijl je steeds gezonder wordt!


Geniet van alles en alle stappen die erbij komen kijken. Het is leuk om steeds meer te komen weten over gezonde voeding en deze nuttige tips te gebruiken in je eigen proces. Of het nu gaat om afvallen, aankomen of gewoon lekkerder in je vel te komen zitten. Het is een leerzaam en leuk proces.

Have a nice day :-)

73 keer bekeken

Contact

Website informatie

Instagram tijdlijn

Locaties:  

Rotterdam 

Hellevoetsluis Burgemeester van der Jagtkade 5

E-mail: info@letsgosport.nl

Tel: 06 - 532 498 71

iBAN: NL93INGB0006534109

KVK: 60955937PTV

Volg ons op Social media

  • Instagram - Let's So Sport
  • Facebook - Let's Go Sport

© 2020 LET'S GO SPORT

. Proudly created by Jojanneke Styling created with Wix.com